zondag 24 juni 2012

Bloemen-armbandjes haken.


Een tijdje geleden vroeg iemand me of ik een 
haakworkshop wilde geven tijdens een
AZC vrouwen-ontmoetingsdag.

 
Terwijl ik nadacht over een leuk en haalbaar idee,
kwam ik op het haken van een vrolijke armband. 

De tijd op zo'n dag is maar kort, de talen velerlei, en 
iets mee naar huis kunnen nemen wat af is, een pré.


 
Daarom kregen de ladies van mij een bloem & knoop,
en het bandje zouden ze dan zelf gaan haken. Het leek
me een leuk idee.

 
Maar al fröbelend kwam ik tot een simpeler armband:
snel te maken en haalbaar voor elk haakniveau.
En wat mij betreft: schoon in zijn eenvoud.


 
Hoe maak je 'm? Haak een lange sliert lossen. 
Naai die bij elkaar en naai de bloem er op.
Klaar is je zomerarmband.

(klik hier voor een uitlegje met foto's)



Met een bak bolletjes en een hand haaknaalden 
kwam ik aan bij de AZC-dag. O, wat is het toch leuk
om te zien hoe vrouwen het haken enthousiast oppakken.
..
Dit meisje van elf kreeg de slag te pakken en was erg 
trots op haar armband. Nadat haar moeder het kunstwerkje 
had bewonderd, trok het meisje me aan mijn mouw: mijn
mamma wil het ook leren!



 
Knap gedaan.


 
De een ging wat sneller dan de ander, maar alle 
tienermeiden en dames kregen hun armband af.





Deze twee dames verbaasden me nog het meest. Ze wezen
naar één van mijn meegebrachte granny-square kussens.
Dát wilden ze haken.

Al snel zaten ze met verve een granny-square te haken.
Eerst nog met wat kleine aanwijzingen (denk aan een
dubbel groepje stokjes in de hoeken!) maar eenmaal
op het goede spoor haakten ze razendsnel.



En met hun eigen manier van haken: de draad werd
telkens eerst een aantal keer om de vinger gedraaid.
Leuk om te zien. Kortom, het was een mooie dag.


 
En nu ik eenmaal bezig ben wil ik maar door blijven gaan met
armbandjes en bloemen haken. Het is heerlijk om te doen.

Patroontjes voor bloemetjes vond ik op Annemarie's haakblog,

en op het blog: Van de hak op de tak. Een uitlegje met foto's
over het laatste armbandje kun je hier vinden.

Tot blogs!

8 opmerkingen:

CreativEls zei

Inderdaad, eenvoudig maar met een mooi resultaat. Bedankt voor de tutorials en links naar patronen.

Lieve groetjes,

CreativEls
http://koekjehaakjemaakje.blogspot.com

Manja A. zei

Wundervoll!^^
Liebe Grüße,*Manja*

Angélique zei

Leuk, deze armbandjes!
Leuk ook dat iedereen zo enthousiast is!

Moos zei

Wat fantastisch temeer omdat iedereen ook zo enthousiast mee deed!
Een leuke en super geslaagde dag dus om op terug te kijken :-)

Tante Titi zei

Wat zijn ze leuk zeg! Ga ik ook eens mee aan de slag!

Unknown zei

Mooi gehaakt. En zeker bijzonder als je het zo met iemand mag kan delen.
Wat grappig dat we dezelfde naam en hobby delen!!!
Was een kastje aan het soppen en dacht aan je andere blog zo ben ik op deze blog terecht gekomen.
Heerlijk dat haken je kan er zoveel leuke dingetjes mee maken en vooral iemand blij mee maken.

Groetjes,
Nelleke

http://nellekeshobbyhoekje.blogspot.nl/

Anoniem zei

nou dat is leuk zeg, voor mij nog niet zo eenvoudig ik ben net aan het leren......komt goed!
lieve groet jenneke
http://creaties-jenneke.blogspot.nl/

Martine zei

Goedemiddag

Ik zie nergens een contactadres (misschien kijk ik verkeerd :D) dus probeer ik het hier.

Ik zou graag een workshop organiseren voor de vrouwen (die geïnteresseerd zijn) op onze muziekvereniging in Zeist. Nu zijn er dames bij die nog nooit gehaakt hebben dus weet niet of dat dan te doen is, maar Amigurumi lijkt me heel leuk.

Doe je ook workshopa in Zeist, zo ja wat zijn de kosten en wat is het minimum aantal deelnemers.

Met vriendelijke groet,
Martine van der Kroef